Friday, July 25, 2008

Dragostea dureaza trei ani (oare???)

Articolul de fata este mai vechi, scris acum un an parca pe unul din multiplele mele bloguri, cred ca cel cu pareri cotidiene si parca pe un blog comun thenobodies, nu dau linkuri pentru ca nici unul nu mai exista. Dar uite ca Andruta mi-a amintit si pentru ca ea e celebra in 24 fun de ce sa nu devin si eu(hahaha...glumesc). Voici ce am scris eu:


Ca sa incep cu dreptul, m-am gandit ca de data asta sa imi cumpar cartea, sa o citesc/ disec/analizez si apoi sa vad piesa de teatru. Aveam la dispozitie 1 saptamana intre momentul initial t0 in care am cumparat una bucata carte "Dragostea dureaza trei ani" de Frederic Beigbeder 20.99 lei de la Diverta si momentul t1 in care (marti fiind) aveam sa imi cumpar bilet la Teatrul Underclouds(deci am revenit cu povesti dintr-o locatie actualizata). A trecut ceva timp de cand s-au petrecut mentionatele deci o sa incerc sa apelez la memoria mea (prea) selectiva si sa adun ramasitele.

Cartea, are acelasi sablon de coperta ca toate din beletristica "contemporana" (Bruckner, Coelho etc) - poate e un semn ceva nu? Interiorul: scris de 14, distanta de 1.5 intre randuri (cu alte cuvinte, sa vada si chioru ce scrie). Continutul: eh, aici sunt mai multe de spus. Tehnica este jurnal, desi autorul te induce in eroare in primele pagini vorbind de Marc Maronnier ca fiind un simplu personaj. Pe parcurs, schimba persoana de la a3a la a1a, trecand print-un set de truisme pe care le inghiti pe masura ce dai paginile si pe care le uiti in momentele urmatoare. Teoria din aceasta carte este ca "dragostea dureaza trei ani". In primul an cumperi mobila, in al doilea muti mobila, in al treilea an imparti mobila..sau in primul an spui: "daca ma parasesti MA OMOR", in al doilea an spui "daca ma parasesti o sa sufar, dar o sa imi treaca", iar in al treilea an spui "daca ma parasesti desfac o sticla de sampanie".etc etc. Fiecare an este descris cu lux de amanunte si cu tone de ironii, cu argumente stiintifice si/sau filosofice intarite de povestiri din cuplu. Apar pe rand spre surprinderea cititorului: o lista de cantece triste, sfaturi psihologice (gen do it yourself), sex (mult sex ca prinde la public, plus amante si tot tacamul), scrisori de dragoste (jenante de altfel), petrecerea de divort si happy-endul(un fel de AMR pana la inca 3 ani). Concluzia: dragostea nu dureaza trei ani. Carte e foarte usor de citit, dar nu ramai cu nimic bun in urma ei (doar o umplere de timp un pic amuzanta).

Acum punerea in scena. Bilet 20 Ron ca deh, era Cristi Iacob dama de companie secondat de Adriana Trandafir. Seara respectiva chiar mi-a placut, Chris Simion incercand sa pastreze liniaritatea cartii, fracturand-o totusi pentru o viziune cat mai alternativa cu muzica, dans, proiectii (de fapt imagini inregistrare dintr-o baie publica, o mica discutie intima la un pisoar), simularea vizionarii la TV (tot printr-o proiectie, pacat de desenele alea animate, parca le-as mai fi urmarit), interactiunea cu publicul (eh, se luau de saracii oameni) si nu in ultimul rand, o balerina infiltrata in public coborata de pe un nor sa ne incante.

Ar mai fi de spus o groaza, pacat ca nu am avut eu chef sa scriu imediat. Parerea mea e ca moftul asta m-a costat cam scump in raport cu calitatea. Dar, asta e, ne mai dam si cu capul de pereti (sau nori).

PS: Ca sa imi fac o imagine mai clara despre stilul lui F.B, am mai citit :"199 000 lei", "Egoistul romantic" si "Memoriile unui tanar ticnit", acelasi stil cinic caracterizandu-l pana la final. Macar e consecvent tipu. Ah si sa nu uit, caut "Je crois moi non plus" si inca nu a aparut in Romania...daca aveti informatii contactati-ma.

5 comments:

Anonymous said...

Ehei...să ştii că nu este aşa rău cum încerci să-l înfăţişezi. Are părţi slabe, este adevărat, unele din ele le-ai şi subliniat, dar ansamblul este acela al volumelor scrise să sperie sau epateze. Tocmai asta cred că duce la o părere adversă.
Acum, na, să spun clar că NU avem de-a face, doamne fereşte, cu vreun Tolstoi :)

moi non plus said...

eram in perioada in care cuvantul dragoste mi se parea demn de criticat, probabil daca vad piesa acum sau recitesc cartea o percep altfel :)...ah da, trebuie sa mentionez, nu cred ca mai am rabdare sa citesc ceva de Beigbeder, mai ales dupa ce l-am vazut si auzit live la lansarea filmului "99 franci" facut dupa cartea omonima

Anonymous said...

cartea omonima... common.. ma faci sa rad.. sa inteleg ca esti una dintre acele < 10 persoane pentru care a fost pusa in dex mentiunea (rar), sperand ca se va intelege partea cu " avand sensuri diferite"
... dupa cum aici "filmul" si "cartea" au sensuri diferite =))

andra :)

moi non plus said...

hahaha...sa inteleg ca ai dictionarul agatat de gat din moment ce cunosti fix ce sens e rar si ce sens nu? sau il folosesti in loc de perete de dat cu capul in el...apropos..poate m-am referit la jocul care cere "interpretorului" sa gaseasca un cuvant cu mai multe intelesuri fara a i se schimba nici grafia literala, nici accentul...eu as schimba insa o litera din numele tau...uuuu;)

Anonymous said...

Ma... nici eu nu sunt asa fan Frederic, desi recunosc ca poate imi place un pic mai mult, pentru ca el nu pune floricele pe campii. Asa e el ...cinic. Uite in "Windows on the world" e cinic, dar parca are ceva diferit de povestile alea pseudo-autobiografice. Chiar as vrea sa imi spui si tu ce crezi... Una peste alta caut si eu o carte "El camino de los ingleses" de Antonio Soler. Mi-a placut filmul si vreau si cartea... :). Si ca sa revin la subiect, eu imi amintesc ca atunci la teatru picura si era cam racorica... dar ca a fost fun pana la urma desi Cristi parea spalat pe par nu foarte recent...(asta nu pot eu uita din seara aia)